12.º Encontro Nacional da APPE

Programa


Programa Resumido pdf


Programa Completo pdf


Programa de Posters pdf


Sexta-feira, 5 de Maio de 2017


08h45 - Abertura do Secretariado


09h00 - Afixação de Posters


09h15 - Sessão de Boas-vindas

Henrique Vaz - Direção da FPCEUP
São Luís Castro - Coord. do Encontro e Presidente da APPE


09h30/10h50 - Sessão 1 (Moderadora: Susana Silva)


1. Apples and olives: concept typicality responses in the semantic memory network
Sofia Frade, Andrea Santi, and Ana Raposo
Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa, University College London

2. Domain-specific functional organization: neurocognitive characterization of a case of hemiprosopometamorphopsia
A. Freixo, M. Tábuas-Pereira, Q. Bukhari, S. Kristensen, D. Duro, I. Santana, and J. Almeida
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra

3. "Segue a tua intuição": Crenças leigas sobre o uso de "intuição" e "análise"
Filipe Loureiro, Teresa Garcia-Marques, e Duane Wegener
William James Center for Research - ISPA, Instituto Universitário

4. A amplificação social de correlações ilusórias
Cristina Mendonça (1), André Mata (2), e Mário Boto Ferreira (1)
(1) CICPSI, Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa; (2) William James Center for Research, ISPA - Instituto Universitário


10h50/11h20 - Coffee Break


11h20/12h20 - Sessão 2 (Moderador: Pedro Nobre)


1. O indivíduo no contexto persuasivo: impacto da auto-percepção de atratividade no processo de mudança de atitude
Joana Mello, Teresa Garcia-Marques, Pablo Briñol, e Ana Cancela
William James Center for Research, ISPA-Instituto Universitário

2. Waist-to-hip ratio as supernormal stimuli: Effect of contrapposto pose and viewing angle
Farid Pazhoohi, António Macedo, James Doyle, and Joana Arantes
University of Minho

3. Perception of sexual dimorphism in human faces: An ERP study
M. L. Carrito (1), P. Bem-Haja (2,3), C. F. Silva (2), D. I. Perrett (4), and I. M. Santos (2)
(1) ISPA - Instituto Universitário, William James Center for Research, Portugal; (2) Center for Health Technology and Services Research (CINTESIS), Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Portugal; (3) Institute for Biomedical Imaging and Life Sciences (IBILI), Faculdade de Medicina, Universidade de Coimbra, Portugal; (4) School of Psychology and Neuroscience, University of St Andrews, Scotland, United Kingdom


12h20/14h00 - Almoço


14h00/15h40 - Sessão 3 (Moderadora: Ana Raposo)


1. How reactivating a memory influences what we remember of it? Studies on reconsolidation of episodic memories
A.M. Capelo, P. B. Albuquerque, and S. Cadavid
Universidade do Minho

2. O papel da recuperação na formação de memórias falsas: proteção ou vulnerabilidade?
Ana Lapa, Paula Carneiro, Leonel Garcia-Marques, e Tânia Ramos
Faculdade de Psicologia Universidade de Lisboa

3. Delayed judgments of learning and the effect of font size on memory and metamemory: A meta-analysis
Karlos Luna (1), Beatriz Martin-Luengo (2), and Pedro B. Albuquerque (1)
(1) Escola de Psicologia, Universidade do Minho; (2) Center for Cognition and Decision Making, National Research University-Higher School of Economics (Federação Russa)

4. Memory enhancement in aging - the role of cognitive training combined with tDCS: preliminary results
A. R. Martins, L. Amaral, J. Nogueira, J. Alves, F. Fernandes, F. Fregni, M. Simis, J. Almeida, A. R. Silva, and M.R. Simões
ProAction Lab, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Coimbra

5. Memory enhancement in aging - the role of cognitive training combined with tDCS: preliminary neuroimaging results
Amaral, L., Martins, A.R., Nogueira, J., Spínola, M., Alves, J., Fernandes, F., Fregni, F., Simis, M., Almeida, J., and M.R. Simões
ProAction Lab, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Coimbra


15h40/16h00 - Coffee Break


16h00/16h40 - Sessão 4 (Moderador: Pedro Albuquerque)


1. A bad deed says more about you if the power is not with you: power and trait inferences
Filipa de Almeida, Diana Orghian, Sofia Jacinto, Sofia Santos, and Leonel Garcia-Marques
Universidade de Lisboa

2. Just be confident? Children's and adults' perceptions of intellectual arrogance, humility, and diffidence
Sara Hagá (1) and Kristina R. Olson (2)
(1) Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa; (2) University of Washington, USA


16h45 /17h45 - Conferência Plenária (Moderadora: São Luís Castro)

Influence of music training on cognition and brain functions: Societal impact for education and rehabilitation
Mireille Besson and Eva Dittinger
Laboratoire de Neurosciences Cognitives & Brain and Language Research Institute CNRS & Aix-Marseille Université


18h00/19h45 - Sessão de Posters e Porto de Honra


19h00/19h45 - Assembleia Geral APPE


21h00 - Jantar de Convívio


Sábado, 6 de Maio de 2017


09h30/11h10 - Sessão 5 (Moderador: César Lima)

1. The impact of task decomposability and scheme activation in hypothesis testing strategy
Sofia Jacinto, João Braga, Marina Ferreira, Cara Lewis, and Elizabeth Collins
Faculty of Psychology, University of Lisbon; Indiana University, Bloomington; Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), CIS-IUL

2. No cure for correspondence bias: Diagnosis is not used to discount the trait inference
Marina Ferreira, Sofia Jacinto, João Braga, Anne Krendl, and Elizabeth Collins
Faculty of Psychology, University of Lisbon

3. Temporal asymmetries in impression formation
João Braga, Sofia Jacinto, and Diana Orghian
Católica Lisbon, School of Business and Economics

4. The benefits of planning: Examining outlining effects on writing dynamics and final texts
Teresa Limpo and Rui A. Alves
University of Porto

5. Code-switching and cross-linguistic similarity: evidence from trilinguals
Ana Santos Costa, Montserrat Comesaña, and Ana Paula Soares
Centro de Investigação em Psicologia, Universidade do Minho


11h10/11h30 - Coffee Break


11h30/12h30 - Sessão 6 (Moderadora: Selene Vicente)

1. Estratégias de aprendizagem em pombos
Carlos Pinto e Armando Machado
Universidade do Minho

2. Pigeons playing on slot-machine like tasks: do they prefer near hits?
Inês Fortes (1), Jacob P. Case (2), and Thomas R. Zentall (2)
(1) University of Minho, Portugal; (2) University of Kentucky, USA

3. O que está na base do responder por exclusão?
Armando Machado e Camila Domeniconi
Universidade do Minho e Universidade Federal de São Carlos, Brasil


12h30 /13h30 - Conferência Frederico Marques (Prémio APPE 2016)

Hierarchies and recursion
Maurício Dias Martins
Berlin School of Mind and Brain, Humboldt University zu Berlin Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences


13h30 - Encerramento



TIMELINE


  • 1 de abril - Encerramento das submissões.
  • 27 de abril - Encerramento das inscrições